-siapa kita untuk HUKUM orang-


kita siapa..HAKIM ke..PEGUAM ke..ke ada orang nama hakim dekat sini..tak kisah pun siapa diri kita cuma kita tidak diberi hak untuk menghukum mereka ini buat selama-lamanya..ye betul..mereka ini telah melakukan kesalahan tapi takkan mereka ini terus dihukum sampai ke hembusan nafas terakhir mereka..cuba letakkan diri kita ditempat mereka..adakah wajar diperlakukan sedemikian rupa..

kita manusia biasa..tak lepas dari melakukan kesalahan..dan mana tahu mereka yang telah melakukan kesalahan itu lebih BAIK dari kita yang tidak pernah melakukan kesalahan sedemikian rupa..mereka dan dapat hukuman yang setimpal dengan kesalahan yang telah dilakukan kenapa kita pula nak menjadi hakim yang tidak terlatih..jangan terlalu mengeji orang takut benda yang dikeji itu akan berpatah balik pada diri sendiri..

hidup ini macam roda..tak selalunya kita berada di atas..ada masanya akan berada di bawah juga..macam air di lautan..ada masa pasang surutnya..mungkin golongan ini sudah insaf..jadi tak salah untuk memberikan peluang kedua..masa bercinta beri 100 kali peluang tak apa pula tapi bila golongan ini meminta peluang kedua kita pula sisihkan mereka..adakah entry cik sakura agak 'emo'..hehe..tidak..cuma terkilan sedikit bila melihat golongan ini di anak tirikan oleh masyarakat sekeliling..


4 comments:

  1. sebenarnya kita takde hak utk menghukum org,,,tapi sifat segelintir manusia yg suka menghukum org...kdg kdg mungkin mereka tak sedar yg mereka melakukannya

    ReplyDelete
  2. salam....hehe..kurang jelas tentang entry nie...luas sgt skopnyer..hehe..tapi tetap mnarik...siapa kita untuk mhukum orang lain..andai diri sdri xthukum...kekdg kita mlihat diri kita lebih baik dr org yg dikutuk..tanpa sedar kita tlupa untuk mmikirkan "itu bahagian dia..bahagian aku pula macam mana..."...tlalu mgambil tahu hal org lain wat kita lupa tuk mjaga hal sdri..hehe..ok..saya sudah mlalut...=p..

    salam..jenguk jengah anda di sni..=)

    ReplyDelete
  3. @Ardini Humaira
    thanks dear..

    @Reen Rostarizam
    yup..mungkin mereka tidak sedar..tak mengapa ini semua pengajaran untuk diri..

    @misz athiqah
    wslm..pendapat yang menarik..hehe..ini secara rawak tanpa melibatkan individu mahu pun mana-mana pihak yang terlibat atau tidak..pasal bahagian-bahagian itu cik sakura sendiri tak pernah cungkil pun..hehe..makasih dengan komen anda..terima kasih sbb singgah sini..heee

    ReplyDelete