-hadapi dengan SENYUMAN-

hidup tanpa dugaan bukan namanya hidup kan..tak semestinya hidup dengan penuh kebahagian adalah sesuatu yang sempurna..tak semestinya hidup dengan kesedihan hidup kita akan musnah..tidak..jangan sekali tunduk menyerah kalah..dugaan yang datang itu satu benda yang baik..dugaan itu menguji kita sebenarnya..memang kita belajar untuk dari sekolah dari institusi yang tinggi tidak kira dalam negara mahu pun luar negara..namun sebenarnya persekitaran kita yang mengajar kita erti kehidupan sebenarnya..pengamalam mematang diri kita..dan segala dugaan meningkatkan lagi keyakinan kita..kita belajar untuk menambahkan ilmu pengetahuan kita dan pengalaman itu sebenarnya memberi pengajaran pada kita..

mudah untuk berkata-kata bukan..ye jika mudah untuk berkata-kata mudahkan diri untuk memberi senyuman..senyuman yang ikhlas lahir hati yang bersih..sehitam atau seputih mana pun hati kita biar TUHAN yang tentukan..siapa kita untuk mengadili seseorang manusia itu kan..itu silap..kita bukan hakim dunia mahu pun hakim di akhirat..kita hanya khalifah di muka bumi untuk terus berjuang demi sebuah kehidupan..

kita sakit ke kita kecewa ke kita sedih ke atau kita mengalami sesuatu yang negatif hadapi dengan tenang..ambil masa untuk bernafas..tarik nafas sedalam-dalamnya dan hembuskan nafas itu secara perlahan..mungkin cara itu mungkin dapat memberi ketenangan walaupun sedikit..cukup la..kenapa nak tamak diberi kebahagian yang banyak..dengan sedikit itu la kita boleh bersenyum..kalau diberi kebahagian yang banyak takut kita lupa diri pula..jadi bersyukur dengan apa yang ada..

p/s: terima kasih doakan cik sakura cepat sembuh..insyaALLAH..senyum kawan-kawan..xoxo..


4 comments:

  1. betoi tu..senyum selagi mampu....sambil bagi ruang untuk diri sendiri memaafkan kesilapan percaturan...=)

    gagal banyak kali bukan makne kite gagal n kecewe selamanya kan..

    ReplyDelete
  2. Betul.. WuMing juga pernah buat Entri berkata seseorang yang berjaya itu tak semesti nya mereka tak pernah gagal...

    ReplyDelete
  3. cik Sakuraaaaa... sedih rasanya baca entri ni,. Cik sakura sakit yaa... huhu.. semoga cepat sembuh yaa... moga segalanya akan baik2 saja.. amin

    ReplyDelete
  4. @Asyieq-iN Rkey
    betul tu..senyuman itu satu terapi untuk diri kita..

    @WuMing
    betul..dari kegagalan itu la yang buatkan kita berada seperti sekarang..

    @Gen2Merah
    jangan sedih2..terima kasih..insyaALLAH..harap2 tiada apa yang berlaku..

    ReplyDelete