-diam tak bererti suka-

kadangkala bila manusia itu diam dirinya akan dipijak..betul ke..kadang kala manusia ingat kita suka apa yang diperkatakan bila melihat kita tersenyum..tapi sedarkah bahawa senyuman itu hanya lakonan sedangkan hati terguris..dan gurauan yang dibalas dengan senyuman itu adakah orang fikir kita suka..

manusia ni diberi kebebasan untuk berkata apa-apa..lagi-lagi bagi mereka yang bersuara lantang..tahukah mereka kata-kata mereka itu seperti pisau..yang bisa menghiris hati..dan sakitnya hanya TUHAN saja yang mengetahui..dan adakah mereka ini fikir senyuman yang dipertontonkan itu sebenarnya senyuman terpaksa..pernah tak kawan-kawan semua mengalami situasi ini apabila gurauan itu sebenarnya menyakitkan hati..bukan tak boleh bergurau tapi kalau terlampau bergurau nahas akibatnya..tapi cik sakura memilih untuk membalas gurauan itu dengan senyuman..nanti cakap tak boleh bergurau pulak kalau dah tarik muka..tapi tak pikir dulu ke sebelum cakap..

biarlah mereka menilai diri ini..lagi pun mereka hakim yang bijaksana..bukan setakat cik sakura je dinilai hampir satu kawasan perumahan diorang nilai..nak bergaduh dikatakan kurang ajar pula..jadi diam je lah..bukan seorang yang kena ramai lagi yang kena..mama ajar hormat orang tua..jadi memang hormat lar walaupun hati sakit dengan apa yang dikatakan..tu orang tua tapi kalau orang muda yang sibuk nak perlekehkan orang lain tu macam mana pula..nak hormat juga ke..jadi senyum je la..suka tak suka sendiri yang tanggung..

tapi kenapa mereka ini menilai sebelum lihat diri sendiri dulu..baikkah mereka..baikkah pergaulan mereka..baikkah anak-anak mereka..BAIK KE..sendiri jawab..sebab selama ini pun hidup di atas kaki sendiri..cukup makan pakai diri ini yang tanggung..kaya itu hanya milik papa..jadi yang kaya papa..bukan jenis nak menghabiskan duit keluarga..dan beri pendidikan yang cukup pun sudah bermakna..mulut orang memang tak boleh tutup..tapi fikirkan lah jika terjadi pada anak diorang..dan diorang ini melihat sendiri anak mereka diperkatakan sedemikian rupa..apa rasa..takkan rasa OREN kot..

 

11 comments:

  1. kadang kadang mereka susah utk menilai bila kita mendiamkan diri..tapi sbnrnya kita diam kdg kdg utk bersabar dn mengawal segala emosi..just be strong :)

    ReplyDelete
  2. @Reen Rostarizam
    yup mungkin kita memilih untuk berdiam..tapi bagi golongan ini semakin kita diam semakin bebas mereka bersuara..apa2 pun terima kasih ye..i will..hehe

    ReplyDelete
  3. xpela cik sakura..mulut org memang xbole ditutup..dan kita jugak xbole nak puaskan hati semua orang..org2 begitu seeloknya kita abaikan je..satu ari nanti apa yg mereka kata tu akan berbalik pd mereka semula..sabar ok!^^

    ReplyDelete
  4. @cik dila
    cik sakura tak marah tapi geram je..kenapa ye..bukan cik sakura susahkan diorang pun..tak pe lah cik sakura maafkan mereka..sabar2..makasih cik dila..

    ReplyDelete
  5. Btol2 cik sakura, kalo nk layan mulut org ni mmg la tak terlayan kan huhu. Dan kata org kadang diam tu lebey baek.. Pape pon chill oke dear !

    ReplyDelete
  6. betul tu..mereka menilai kita..dan mereka berkata-kata...kadang-kadang sakit hati jugak dengan mulut-mulut orang ni...kalau elok dan betul tak pa..malah yang sembang lebih pun ada...itulah erti kehidupan bermasyarakat..hihi

    ReplyDelete
  7. mlut mnusia smpai kiamat pn xkn brhenti. sbb tu mlut kna knci nnti kt sana.
    bila sbut rase oren tu, tringin lak nk mnum twister pg2 buta ni

    ReplyDelete
  8. pernah jugak , org cakap lantang nih tk boleh bangkang karang lagi meleret senyum je lah ....

    ReplyDelete
  9. strawberry kot baru sedap.. hehe..~ tula psl... aku pn ada member yang asyik kna paku jerr.. kira die jadi bahan ketawa oleh member2 len.. cian die.. kdg2 .. die ngadu kt aku.. huhuu... tp tulaa.. manusia.. gurau ..gurau jugak.. kna laa fkr hati dan perasaan orang jugak kn..

    ReplyDelete
  10. @zacky ~786~
    cik sakura cuba sabarkan hati ni..strawberry..hehe..sedap2..bukan xboleh bergurau cuma kadang kala gurauan itu keterlaluan..member yang kena paku tu xpernah melawan ke..

    @Misz-sakura
    thanks..tu lar pilih jalan terbaik iaitu diam..

    @azizul
    kalau sembang tapi xmenjatuhkan orang itu cik sakura terima..sembang tinggi dan kalau diri itu hebat jugak cik sakura terima..tapi ni sembang tak nak jatuh padahal hakikat empunya badan banyak kekurangan..betul larkan hidup masyarakat penuh dengan ragam..

    @danial
    betul tu..mulut ni bebas bersuara sama ada benar atau tidak apa yang disuarakan..hehe..nak jugak air twister..

    @puanbee
    betul tu puanbee..tapi hati cik sakura ni membara jugak..

    ReplyDelete