-susah ke untuk menjadi JUJUR-


rasanya sejak dari kecil lagi kita diajar untuk menjadi JUJUR dan AMANAH..rata-rata cikgu di sekolah semua ada mengajar nilai-nilai murni ini..ada ke cikgu di sekolah mengajar kita MENIPU..mana ada kan cikgu-cikgu mengajar itu semua..masuk kelas agama pun mesti ustaz/ustazah mengajar kita supaya menjadi manusia yang suci dan bersih baik di luar mahu pun di dalam..kejap..cik sakura bukan nak bagi khutbah jumaat ye..bukan ye..bukan2..

sebelum menjadi jujur kepada orang lain elok kiranya kita menjadi jujur pada diri sendiri..kenapa kita menyakiti diri sendiri dengan menambah noda-noda hitam di hati..adakah 'tipu sunat' itu sesuatu yang digalakkan..tipu la kalau cik sakura cakap cik sakura tak pernah menipu..tapi kawan-kawan tahu tak apa perasaan orang yang kita tipu itu mengetahui yang dirinya telah ditipu..wah mesti bengang dan sakit hati kan..kan kan kan..

FB..ramai bertanya cik sakura mengenai FB ini..tipu la kalau cik sakura katakan cik sakura tidak memiliki satu akaun FB..mesti la ada..tapi akaun itu tidak lebih dan tidak kurang hanya untuk kawan-kawan cik sakura sahaja..untuk student cik sakura memang cik sakura tidak berikan nama akaun FB cik sakura..bukan apa atas dasar sikap profesional antara pelajar..tapi alhamdulillah pelajar-pelajar cik sakura paham dan mengambil inisiatif dengan berjumpa sendiri di hadapan cik sakura dan bertanya sebarang persoalan yang ingin diutarakan..itu lebih baik..itu cara cik sakura..

tapi ada segelintir yang langsung tidak jujur pada cik sakura..kawan-kawan apa yang patut cik sakura lakukan..cik sakura dah lama pendam..sikapnya yang suka menipu buat orang boleh sakit jiwa..menyalahgunakan kemudahan yang diberi..masih menipu sedangkan semua orang dah tahu perangai penipu dia itu..terus menipu dan menipu sehingga kini..walaupun berbagai musibah yang dihadapi tapi masih ingin menipu..kenapa ye..

susahkah kita menjadi seorang yang jujur..susah ye..kalau bukan untuk jujur pada orang lain masakan kita tidak boleh jujur dengan diri sendiri..kita bukan selalunya akan muda..

6 comments:

  1. bersabarlah..setiap dugaan yang dihadapi ada hikmahnya..salam ukhwah..

    ReplyDelete
  2. Salam .. oh cikgu ke? Hmmm ... saya dulu pun pernah jadi anak murid ... dan saya pernah tak jujur dengan cikgu saya. Saya pernah tipu, wat kerja sekolah tiru... tapi itu kesah lama.

    Dah minta2 maaf dah. Tapi itulah kesilapan yang telah saya lakukan. Tipu sebab takut kena berlari keliling padang 10 pusingan kalau tak siap kerja sekolah.

    Memang susah di akhir zaman ni untuk cari mereka yang benar2 jujur.

    http://hasrulhassan.blogspot.com

    ReplyDelete
  3. @miss red
    itu yang cik sakura tengah lakukan..time kasih ye..

    @hasrul hassan
    wslm..bagus lar kalau dah mintak maaf..xbaik menipu dengan orang yg telah bagi kita ilmu..dulu cik sakura tipu papa masa kecik2..xnak pegi sekolah sebab dulu cikgu cik sakura garang..hehehe..

    ReplyDelete
  4. sikap seseorang tu menggambarkan peribadinya...jujur adalah utama dalam perhubungan sesama insan xkira dunia nyata atau pun maya...so, blogging pon perlu jujur jg...

    ReplyDelete
  5. hye..singgah cni..
    nice entry..

    jom join GA first blog saya..

    http://jarijemariemas.blogspot.com/2011/02/jarijemariemas-first-giveaway.html

    ReplyDelete
  6. @DiaUmaiNiNaz
    ye betul..sebelum kita minta org jujur dgn kita, kita terlebih dahulu kena tanam sikap jujur dlm diri..tanam je pun xguna kalau xdipraktikkan..

    @Nour Akmal
    makacih je..nty cik sakura join..

    ReplyDelete