-sememangnya BILA AKU-


bila aku bersedih sudah tentu ada yang bertepuk tangan
bila aku kehilangan sudah tentu ada yang meraikan kemenangan
bila aku terjatuh sudah tentu ada yang bersorak gembira
bila aku mula mengalirkan air mata sudah tentu mereka bersuka ria
bila aku menanam benci mula mereka mencucuk jarum
bila aku hanya berdiam diri mereka terus mempersendakan
bila aku hanya memandang dari jauh mereka mula mengaitkan serba sedikit
bila aku jauhkan diri mereka mula rapat dengan cerita karut
bila aku mula menjejaki jalan sendiri tapi kena mereka mengekori
bila aku semakin jauhkan jurang mereka pula semakin merapatkan jurang
bila aku cuba melenyapkan namun mereka tetap cuba mengembalikan ingatan lama
dan bila aku termenung sendiri mereka hidup dalam keindahan
jadi
apa lagi yang mereka mahu kan dari aku
sudap cukup lakon layar yang kalian pentaskan
sudah cukup skrip tambahan yang kalian coretkan
sudah cukup pementasan dunia kalian yang karut itu
kini
yang tinggal hanya secebis kenangan
ya secebis kenangan
dan sedaya upaya ingat luputkan kenangan itu buat selamanya
jika kau ingin berdua
teruskan niat suci mu itu
sebab dari dulu hajat itu tidak pernah kesampaian
dan aku tetap aku
menanti hari esok dengan penuh kesabaran
walaupun semakin banyak nama ku dipersendakan
namun aku masih mampu tersenyum
namun tangisan yang membasahi pipi bonda ku itu
aku tidak mungkin maafkan kalian
itu pasti
sebab berdosa diri ini bila melihat bonda menangis disebabkan kata-kata kalian..

2 comments:

  1. sabar lah..sesungguhnya Allah senitasa bersama org2 yg sabar dan teraniaya

    ReplyDelete
  2. @Kalamhati
    terima kasih..insyaALLAH kesabaran masih ada..terima kasih sekali lagi..

    ReplyDelete